Spracovanie grafiky na počítači
Vytvorenie hracieho pola a figuriek šachovnice pomocou 3D efektu
V dnešnom návode si ukážeme, ako pracovať s 3D efektami a ako vďaka nim vytvoríme šachové figúrky a šachové hracie pole.

V dnešnom návode si ukážeme, ako pracovať s 3D efektami a ako vďaka nim vytvoríme šachové figúrky a šachové hracie pole.
Pri práci s 3D efektmi platia niektoré špecifické pravidlá, ktoré treba dodržiavať:
1. Nepoužívajte efekt duplicitne:
• Ak na objekt aplikujete efekt opakovane, môže to spomaliť počítač a zbytočne zaťažiť operačnú pamäť.
• Ak chcete už použitý efekt upraviť, otvorte si okno vzhľadu (ak ho nevidíte, aktivujte ho cez horné menu Okno → Vzhľad). Tu nájdete zoznam všetkých aplikovaných efektov na označený objekt a môžete upraviť pôvodný efekt.
2. Minimalizujte vlastnosti objektu pre 3D efekty:
• o Pri aplikácii 3D efektu ponechajte objektu len tie vlastnosti, ktoré sú potrebné. Napríklad pri tvorbe 3D gule odstráňte farbu výplne – viditeľný bude len obrys, ktorý tvorí povrch 3D objektu. Výplň vo vnútri nemá žiadny efekt.
• Vytvoríme si dokument s rozmermi A4 na šírku(842px x 596px).
• Zvolíme si nástroj pero(P) a obkreslíme obrys figúrky.
• Ak máme figúrku obkreslenú, musíme ešte vytvoriť otvor na oko koňa.
• Najprv pomocou pera si oko obkreslíme.
• Následne označíme nakreslený obrys koňa a pomocou podržania klávesy Shift a stlačenia ľavého tlačidla myši označíme aj oko, aby sme mali oba objekty v označení.
• Ak máme oba objekty označené, zájdeme do okna Cestár a zvolíme možnosť odčítať od.
• Týmto sa nám vytvorí diera oka vo figúrke.
• Ako prvé si označíme celú objekt koňa.
• Keď máme objekt označený, zájdeme do okna efekty a zvolíme možnosť 3D a materiály a v nej zvolíme Vytlačiť a zkosiť (Efekt > 3D a meteriály > Vytlačit a zkosiť).
• Po zakliknutí sa nám ukáže okno, v ktorom môžeme nastavovať všetky dôležité vlastnosti 3D efektov.
• Či už napríklad hĺbku vykreslenia 3D efektu, farby efektu, pozícia objektu, materiál objektu a mnoho ďalších.
• Nám však pre túto úlohu stačí iba základné nastavenie, takže nám stačí okno zavrieť.
• Postup pri tvorbe podstavca je veľmi podobný predošlému postupu.
• Najprv si skopírujeme obrázok nižšie a obkreslíme ho pomocou pera.
• Keď máme podstavu obkreslenú, označíme si ju a zájdeme do okna Efekt.
• Zvolíme možnosť 3D a materiály a v nej voľbu Obkrúžiť. (Efekt > 3D a materiály > Obkrúžiť).
• Touto funkciou nám Illustrator vykreslí objekt podobný podstave figúrky.
• Opäť sa nám ukáže okno, v ktorom môžeme zmeniť rôzne vlastnosti objektu, ale nám bude stačiť aj základný objekt bez zmien.
• Ako posledné nám stačí umiestniť vrstvu podstavy nižšie, ako je vrstva koňa.
• Následne koňa umiestnime na podstavu.
• Keď máme koňa na podstave uloženého, označíme si oba objekty a klikneme na ne pravým tlačidlom myši.
• Ukáže sa nám okno, v ktorom zvolíme možnosť Zoskupiť.
• Ako prvé, si znovu obkreslíme pomocou pera objekt znázornený na obrázku.
• Po nakreslení figúrky jej zvolíme pomocou kvapátka rovnakú farbu ako na obrázku.
• Následne opäť zájdeme do okna Efekt a zvolíme možnosť 3D a materiály.
• V tejto možnosti zvolíme efekt obkrúžiť.
• Ak chceme, aby figúrka bola spadnutá, musíme zmeniť hodnoty polohy v okne ktoré sa nám ukázalo.
• Tieto hodnoty sa dajú nastaviť v oblasti Natočenie.
• Otočenie po osi X, nastavíme na -109°, po osi Y na -50°, a po osi Z na -8,1°.
• Postup pri tvorbe pešiaka bude totožný ako proces tvorby kráľovnej.
• Najprv si pomocou pera opäť prekreslíme obrázok nižšie.
• A zvolíme mu aj rovnakú farbu.
• Po nakreslení znovu zájdeme do okna Efekt a zvolíme 3D a materiály.
• Následne si opäť vyberieme možnosť obkrúźiť.
• Najprv nakreslíme na plátno pomocou nástroja obdĺžnik čierny štvorec a hneď vedľa neho totožný štvorec len s bielou farbou.
• Tieto dva štvorce skopírujeme, prilepíme a nové dva štvorce umiestnime pod tie staré.
• Následne vymeníme ich poradie, aby sme dostali šachový font.
• Ako ďalšie, klikneme v hornej lište na možnosť vyhľadávania (lupu) a v nej nájdeme okno „Vzorník“.
• Po zakliknutí sa nám ukáže okno vzorníka, do ktorého môžeme vložiť náš šachový font.
• Označíme si štyri čierno-biele štvorce, ktoré sme pred chvíľou vytvorili a držaním ľavého tlačidla myši a presunutím, ho do okna vložíme.
• Znovu si vytvoríme štvorec, ale tentokrát omnoho väčší ako sme tvorili predtým.
• Ak máme štvorec vytvorený, určíme mu šachový font, ktorý sme umiestnili do vzorníku.
• Tento štvorec si celý označíme a opäť prejdeme do okna Efekt a 3D a materiály, kde tentokrát zvolíme možnosť Otočiť.
• Následne nám už len stačí plochu nasmerovať ako potrebujeme.
• Nám však pre túto úlohu stačí iba základné nastavenie, takže nám stačí okno zavrieť.
• Ako posledné nám už len stačí zmeniť farby figúrok podľa vlastného vkusu.
• Ak nám farby vyhovujú, stačí nám už len figúrky umiestniť na viaceré miesta.